Ana içeriğe atla

NEYDIM?.. NE OLDUM?..

 

 

Ahmet; Anadolu’nun garip bir şehrinden İstanbul’a okumaya gelen, idealist, insanlara yardım etmeyi seven bir gençti. Üniversitede yardım kuruluşlarında görev aldı. Okula yeni gelen, özellikle şehir dışından gelenlere yardım etmeye çalışıyordu. Tabi bu yolda çokça arkadaş da edindi. Okuldaki çevresi çok gelişti, ilişkileri daha da güçlendi. 

 Yakın arkadaşları Kemal ve Kadir ile “insanlara daha fazla nasıl yardım edebiliriz” diye konuşurlardı. Fakat, sohbetleri sistemi eleştirmek ve okul yönetimine muhalefet etmekle sonuçlanırdı. Çünkü okul yönetiminin öğrencilere yardımcı olmak konusunda yetersiz olduğunu düşünüyorlardı. Bu kadar imkânı olan bir kurum nasıl öğrencilere burs veremiyordu? Nasıl ücretsiz yemek ve barınma sağlayamıyordu? Yönetimde kendileri olsa kesin çok daha iyi yönetirlerdi!

Tartışan 3 arkadaş...

Fakat onlar hayatın bazı kurallarını unutmuşlardı… 

 Şikâyet etmek insanın çözüm marifetini elinden alır. Çünkü şikâyet, algılamada bozulmaya sebep olur. İnsan şikâyet ettikçe o konuda adaletli bakamaz. Görmek istediği gibi görmeye başlar, zihnindeki yargının zıddı olan şeyleri görmezden gelir. Dolayısıyla gerçekleri tam anlamıyla kavrayamadığı için de çözüm de üretemez. Ahmet ve arkadaşlarının bulunduğu durum da buydu. Okul yönetimi ne yaparsa yapsın yeterli bulmuyorlar, eleştirmeye devam ediyorlardı. Fakat kendilerine çözüm sorulduğunda ise çözüm üretemiyorlar, “Yetki verilirse elbet çözüm buluruz” diyerek konuyu kapatıyorlardı. Halbuki hayatın kuralı çok nettir, “şikâyet edenin o konuda çözüm marifeti azalır”

Mezun olduktan sonra mevcut imkanlarıyla insanlara çok yardım edemeyeceklerine karar verdiler. Daha fazla imkana ihtiyacımız var diye düşündüler. Bu yüzden iş hayatına atılıp daha fazla para kazanıp sonra insanlara yardım etme kararı aldılar. Okul bittikten sonra hemen iş buldular. Önce çalışan olarak işe başladılar, çok çalıştılar sonra patron oldular. Okulda kazandıkları iletişim marifeti ve ilişkileri onlara iş hayatında da çok yardımcı olmuştu. İnsanlarla iletişim kurmayı biliyorlardı.



Ahmet ve arkadaşlarının konuşmaları, sohbetleri değişmiş, artık insanlara karşı eleştirel hale gelmişlerdi. İnsanların sürekli isteklerinin olduğunu, ancak çalışmaya gelince sürekli bahaneler uydurduklarından ve iş hayatının zorluklarından bahseder olmuşlardı.

 Başlangıçtaki niyetleri tamamen değişmiş, yardım eden kişiler yerine iş dünyasının acımasız kurallarını uygulayan iş adamlarına dönüşmüşlerdi. 

 Çünkü deneyim çıkartmazsak bir süre sonra eleştirdiğimize dönüşürüz.

Ahmet’in de aslında başlangıçta niyeti iyiydi. Hedefi insanlara yardım etmekti. Ancak eleştirirken karşımızdakinin imkânını, yapabileceklerini, ondan beklentimizi doğru konumlandırmalıyız. Eğer bunu yapamazsak orada cahilce bir eleştiri yapmış oluruz. En çok da bizden götüren bir eleştiri...


 


Yorumlar

  1. Tıpkı için de bulunduğu muz dünyada ki yönetici ve mualfetin konumu gibi yönetim dek değişiyor ama uygulama aynı😊

    YanıtlaSil
  2. Deneyim çıkarmaz isek bir süre sonra eleştirdiğimize dönüşürüz bu sözden gercekten etkilendim ve birçok konuda sadece şikayet ettiğimi farkettim ve daha az şikayet etmemeyi denemeye karar verdim ☺️

    YanıtlaSil
  3. İnsan şikayet etmeye başladığında artık düşünmeyi bırakıyor. Sadece başkasının yanlışlarını ifade ediyor. O zaman da kendi yanlışını göremiyor. Burada benim yapmam gereken neydi? Neyi yanlış yapiyorum ? diye sormak ve irdelemek gerek...

    YanıtlaSil
  4. Eleştirdiğine zaman içerisinde benzemek. Müthiş bir çıkarım. Birinin bir hareketi beni neden gıcık etsin ki? Azda olsa bir miktarı bende yoksa...

    YanıtlaSil
  5. İnsan çözüm üretmeye başladığı zaman başarılı oluyor , bu yüzden bahane üretip şikayet etmeye değil de daha çok çözüm üretmesi gerekiyor insanın

    YanıtlaSil
  6. İnsanlar şikayet ederek sadece dış dünyayı suçluyorlar ama onun yerine şikayeti bırakıp daha fazla çözüm üretmeleri sonuca daha fazla yaklaşırlar

    YanıtlaSil
  7. İnsan neden şikayeti seçer peki? Kim uğraşacak hakkıyla bedel ödeyerek o ihtiyacına veya isteğine ulaşmaya. Su gibi her zaman en dirençsiz en kolay yolu seçer ve şikayet ederek karşısındaki insana istediği ne ise onu yaptırmaya çalışır. Bir kez bu kolay yola girdi mi engelebili, çukurlarla dolu patika yolda gitmek tabi ki çok zorlaşır.

    YanıtlaSil
  8. Aynı dönemimizde olduğu gibi trafikte herkes en haklı, insanlar haklılıktan birbirlerine yol vermeyi unutuyorlar... Ekmek kuyruğunda herkes en fazla acıkmış, sıra vermeyi unutuyorlar... Şikayet ederken insan dış dünyaya bakar ve hatayı orada arar, oysa esas mesele olaylara verdiğimiz tepkidir öyle değil mi:)

    YanıtlaSil
  9. Doğru kapıdan girmeyince insan isteklerine ulaştığında gerçek ihtiyaçlarını ve niyetlerini unutuyor, beklentisi de kendisinden olmadığında şikayet yanında geliyor....

    YanıtlaSil
  10. Şikayet, hayatın her alanında çözümü yok eden bir sistem malesef

    YanıtlaSil
  11. Başkasının yaptığını eleştirmek çok kolay, ben olsam şöyle yapardım demesi kolay. İş başa geldiğinde daha önceki eleştirileri şikayete dönüyor. Ben o müdürün yerinde olsam bu işler çok kolay çözülürdü. Amannn bir işi beceremeyor, daha 2 elemanı yönetemiyor der yönetici olduğunda da kendisini bile yönetemez hale gelir. Neyi eleştiridğimize dikkat etmek gerekir. Ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
  12. "Deneyim çıkartmazsak bir süre sonra eleştirdiğimize dönüşürüz." hayatımızda sürekli hatırlamamız gereken bir söz. Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
  13. Şikâyet eden kişi bir süre sonra istediği olsa da hiç bir şeyden mutlu olmuyor o zaman bile söyleyecek şikayet edecek bir laf buluyor. Şikayet ne kadar azalırsa çözüm marifetide o kadar artıyor aslında. Şikâyetlerimizin azaldığı çözüm marifetinizin arttığı bir hayatımız olur inşallah:))

    YanıtlaSil
  14. Eleştirdiğine benzemek...çok başarılı...insanın eleştirdiğinden beklentisi varsa bir türlü yoksa başka bir türlü gerçek çıkarıma varılabilir mi? Eleştirdiğine bedelin yüksek beklentin de yüksek ise, eleştirmeye daha çok devam edebilir kişi. Beklenti yok, bedel az ise, sanki eleştirmek o kişinin olumsuz bir karakteri olmuş, üzerine yapışmış. Sadece bir kişiye değil, hayata karşı bir çok açıdan yeri geldiğinde yerli yersiz eleştirir. Mesleği yada hobisi eleştirmek ve şikayet etmek olanlar bu ikinci grupta olabilir.

    YanıtlaSil
  15. RAYİSE Aslan6 Nisan 2024 23:42

    İnsan eleştirince eleştirdiğine dönüyor bir süre sonra. Bunu anlayanlardan olup şikayetten uzak durmalıyız. Bunu anlayanlardan olalım mı??

    YanıtlaSil
  16. Ne kadar ilginç… Ne büyük bir kısır döngüde insan… Her şikayet ettiğinde gerçekten ne kadar uzaklaştığının farkında değil…
    Aslında niyeti iyi insanın, bir şeyler iyi olsun istiyor ama davranışı yaklaşımı yanlış… Bir çok şeyde olduğu gibi bunun da farkında değil…

    YanıtlaSil
  17. Gerçekten her şey başladığı yere geri dönüyor ama başladığı şekilde değil… insan yaşadıklarından ders çıkarmadığında, ne yapabilirdim neler yaparsam daha iyi olur demeyip o ana takıldığında işte orada işler sarpasarıyor

    YanıtlaSil
  18. Güner Tozkoparan21 Nisan 2024 21:16

    Niyet ne kadar önemliymiş. Değerli yazınız için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  19. Kolay olan insanları eleştirmek zor olan daha iyisini yapmaktır.

    YanıtlaSil
  20. İnsan hayatta hep bir şeyler yaşıyor. Bazen yaşadıklarından bir şeyler öğreniyor bazende hayatın akışında bunlar sadece yaşanmışlık olarak kalıyor. Eleştirdiğimiz kişilerin yaptıkları davranışlardanda kendimize bir pay çıkarmazsak bir süre sonra o kişiye dönüştüğümüzü görürüz. İnsan bir şeylerden şikayet ettikçe çözüm marifetide azalıyor. Güzel bir yazı.

    YanıtlaSil
  21. Elestiri ve sikayet arasindaki farki bilmemiz onemli. Teknik farkliliklar, yontemlerimizi etkiliyor cunku…

    YanıtlaSil
  22. Neyi kınarsa o şeyi yapmadan o öyküden çıkamıyor malesef insan. O yüzden neyi eleştiriyorsak çok dikkat etmemiz gerekiyor yoksa bir bakmışız bizde eleştirdiğimiz kınadığımız şeyleri yapıyor olmuşuz.

    YanıtlaSil
  23. Niyetinle davranışın uyumlu değilse isteğinde SAMİMİ olmuyor, ve eninde sonunda eleştirdiğin yere dönüyorsun ..

    YanıtlaSil
  24. Sikayet cözüm üretmeyi engellerse o zaman insanin marifetide gidiyorsa hic bir basariya ulasamaz. Degisim ne kadar önemli insan kendini degisirse etrafida degisir cok nett..

    YanıtlaSil
  25. Bir şeyi eleştirmek kolay ama çözüm de beraberinde ortaya konak da güzel.. davranışlar bir süre sonra insanın karakteri yansıyor eleştiri diğine dönüşüyor insan teşekkür ler..

    YanıtlaSil
  26. ama bize öyle öğretmemişlerdi
    şikayet et hakkını savun eleştir....
    günümüz ile gerçek ne kadar farklı

    YanıtlaSil
  27. Güçlünün Merhamet Etme Hakkı Var!

    Kalite Baskıda Ortaya Çıkar…

    YanıtlaSil
  28. eleştirmek kolay ne yapabilirim demek asıl olan.

    YanıtlaSil
  29. sikayet kasinti gibidir insan kasidikca kasiyasi gelir, sikayet eden insanin algilari kapanir ve duygulari aktiflesir duygulari aktiflesen insandan her hatayi beklersiniz. sikayetlerimizi ne kadar azaltirsak yaptigimiz hatalarda o kadar azalir ve gercekligi o kadar net goruruz

    YanıtlaSil
  30. Şikayet etmek bir de şikayet ettiğine çözüm sunmamak insanları kendinden uzaklaştıran bir davranış şekli oluyor genelde.

    YanıtlaSil
  31. iyiliği elinden geldiği kadar yap, sonra çok yapmayı umarak beklemektense az da olsa şimdi yap...

    YanıtlaSil
  32. Artık kimseyi eleştirmemeye karar verdim hadi Hayırlısı😀

    YanıtlaSil
  33. insanlar hangi dünyaya kulak kesilmişse ötekine sağır.. algılamada ve aktarmada adaletli olmak lazım.

    YanıtlaSil
  34. İnsanı bozan şeylerden biriymiş demek ki şikayet. Şikayet etmekten uzak durmak ümidiyle...

    YanıtlaSil
  35. Şikayet eden kişiler itici olmaya başlıyor. Halbuki çözüm odaklı olsalar çevrelerinde sevilen ve saygı duyulan insanlar olurlar.

    YanıtlaSil
  36. İnsanlar , sürekli şikayet eden olduklarında algıları gerçekten kapanıyor ve o sarmaldan çıkamıyorlar. Ve dolayısıyla gerçek çözümü görmeleri mümkün olmuyor. Çözümden yana olmayınca da etrafındaki insanlar tarafından itici bulunuyorlar..

    YanıtlaSil
  37. Murat Erturan25 Nisan 2024 20:32

    Şikayet ve eleştri insanların sıklıkla yaptığı hatalardan biri. Bu konuyu işlediğiniz Bu yazı için teşekkürler. Çok güzel bir hatırlatma olmuş.

    YanıtlaSil
  38. İnsan şikayet ettikçe daha fazla şikayet eder hale geliyor. Halbuki aynaya baksa çözüm üreticek kişinin kenidisi olduğunu görücek... Şikayet ettikçede çözüm marifetini kaybediyor.

    YanıtlaSil
  39. İnsanlar yanlışlarını kimlerden dinlerler?

    Elbette doğrularının hakkını veren insanlardan…

    YanıtlaSil
  40. Şikayeti olan insanları kimse sevmiyor, insanlar mutlu insan görmek istiyor..

    YanıtlaSil
  41. Eleştirme, bir hikaye inşa et. Marifetlenmek istiyorsak eleştiriyi bırakıp birşeyler yapmamız gerekiyor.o zaman 0'ı bir yaparak birşeylere başlamış oluruz...

    YanıtlaSil
  42. Niyetin halis olsa bile her zaman doğru yöntemlere ihtiyaç var... yoksa iyilik adı altında yapılan kötülüklere dönüşür...

    YanıtlaSil
  43. İnsan değişir..mutlaka degisir

    YanıtlaSil
  44. Hayatın içerisinde geçmiş transfer ettiğimiz deneyimlerimizi hayatlarımıza dizayn ettikten sonra ilk başta yakınlarımızla paylaşmamız , bizi bu hayatta başarılı ve mutlu yapar...

    YanıtlaSil
  45. Eleştiri geliştirir gibi geliyordu ama aslında çözüm becerini kaybediyorsun. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  46. ""Çünkü deneyim çıkartmazsak bir süre sonra eleştirdiğimize dönüşürüz."" Çok etkileyici...
    Kaleminize sağlık🤍

    YanıtlaSil
  47. Muhammed Yalçın26 Nisan 2024 15:14

    Çok güzel bi yazı olmuş. Şu cümleleri izninizle hayatıma kopyalamak istiyorum.
    Şikâyet etmek insanın çözüm marifetini elinden alır. Çünkü şikâyet, algılamada bozulmaya sebep olur. İnsan şikâyet ettikçe o konuda adaletli bakamaz. Emeğinize Sağlık.

    YanıtlaSil
  48. Şikayet günümüzde içine düştüğümüz en büyük tuzak.

    YanıtlaSil
  49. Çözümü üretemeyecen problemi eleştirme, eline sağlık

    YanıtlaSil
  50. Eleştirinin ve şikayetin değil, çözüm odaklı bir yaklaşımın önemini vurguluyor. İnsanların bir durumu eleştirmeden önce, olayı tam olarak anlamaları ve yapıcı çözümler sunmaya odaklanmaları gerektiğini hatırlatıyor.

    YanıtlaSil
  51. Şikâyet ettikçe insan çözüm ondan uzaklaşır ve artık o konuya adaletli bakamaz

    YanıtlaSil
  52. Dinçer Baştuğ26 Nisan 2024 19:48

    İnsan birçok şeyi kendinde hak görüyor. Daha iyisini yapmadığı halde eleştiri yapmayıda. Yazıda denildiği gibi gerçekten insan eleştirince gerçekler ondan saklanıyor ve çözümü bulamıyor.

    YanıtlaSil
  53. Çözüm marifetine ulaşmak için yapılacak ilk iş şikayetten vazgeçmek.

    YanıtlaSil
  54. İnsanlara şikayet etmemiz bizi maarifetsiz yapar. ALLAha şikayet etmemiz biri güçlü sabırlı kılar. (Ben hüznümü, kederimi ancak Allah'a şikayet ederim).

    YanıtlaSil
  55. Çok hayatın içinden olmuş kaleminize sağlık. Herşey ilk başladığı gibi masum kalsa değil mi

    YanıtlaSil
  56. Demek ki insan böyle düşmanına dönüşüyor. Star wars da böyleydi.

    YanıtlaSil
  57. Şikayet etmek, insanın çözüm marifetini alıyor elinden.

    YanıtlaSil
  58. "Şikayet ve istekleriniz için kutuya mesajınızı bırakın" :) Bunlara çözüm getirmek maalesef şikayeti ve isteği bitirmeyecekti.. İyi niyeti olan insanların şikayetlerinin çözümüne ortak etmek lazım sanırım.

    YanıtlaSil
  59. Şikayet insanı hep geriye götürür..

    YanıtlaSil
  60. Bekara avrat boşamak kolay derdi dedem, Ahmet de öğrenciyken olmayan parasıyla yardım etmek kolaydı tabi ama gerçek hicde öyle değildi

    YanıtlaSil
  61. Şikâyet bedelsizlikten geliyor.

    YanıtlaSil
  62. İnsanın dünyanın sahtesine kapıldığında nasılda değişiyor. Şikayet ederken o duruma düşüyor insan. İnsanın bozulması bir seferde olmuyor zamanla yavaş yavaş bozuluyor insan.

    YanıtlaSil
  63. Hasan Ergenç27 Nisan 2024 01:24

    Şikayet etmek insanın enerjisini bitiren ve insanı gerileyen bir durumdur, sürekli söylenerek dış dünyayı suçlamak kişinin gelişiminin önündeki en büyük engeldir..

    YanıtlaSil
  64. Marifet eleştirmek değil. Eleştirmek ağzı olan herkesin yapabileceği basitlikte eylem. Önemli olan yapıcı eleştiri. Fayda veren, dününden daha iyi olmasını sağlayan.. Davranış değişikliği oluşturmasında yardımcı olan eleştiri. Yoksa konuşmak kolaydır. İş başa geldiğinde biz n'apıyoruz? Dün asıp kesiyorduk. "Öyle olmazlar, bu iş böyle mi yapılırlar.. Gerçek öyle olmuyor. Sistem öyle ilerlemiyor. "Hadi!" diyorlar. "Gel buyur bakalım aslan parçası, bir de seni görelim sahnede." İşte o zaman insan anlıyor. Konuşmak kolaymış :)

    YanıtlaSil
  65. Kınadığın yerden sınanırsın. İnsan bu hayatta kendi yapabildiklerine odaklanmalı ve şikayeti bırakmalıdır. Şikayet arttıkça gerçeği görme azalır.

    YanıtlaSil
  66. Şikayet bedeva çözüm bedel ister.. Bu sebeple insan kolay olanı seçer... Ama bu onun gelişimini engeller.. Marifetsizleştirir..

    YanıtlaSil
  67. İnsan isteklerini Kuran’a göre irdelemezse başlıyor sıkıntı

    YanıtlaSil
  68. İbrahim yıldız27 Nisan 2024 14:11

    Insan yardım etmek istediği yerde bile bilincini kapatabilen bir canlı, Çünkü (yardım)bir istek. (etmek) ise yapmaktır. sürekli isteyerek spiritüalist duygularını tatmin eder. bir süre sonra kendini çok yardımsever zanneder, etrafını ise hayırsızlık ile suçlar. ve insan kendine bakmayı akıl etmez ben ne yapıyorum diye. Kendimize bakabilmek dileğiyle

    YanıtlaSil
  69. Şikayet şikayeti doğrur , çözüm üretmek lazım bu hayatta. emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  70. Bana biraz 3 arkadaş okulu daha iyi bir hale getirmek için değil de kendi çıkarlarına uyduğu için değişmesini istiyorlar gibi geldi çünkü şikayet etmeleri bunun sağlamadı ve sonrasındada aslında oldukları kişiyi güçlendikten sonra açığa çıkartması gibi duruyor.

    YanıtlaSil
  71. insan yönü belli oldukça, Allah ona yardım eder, ve bildiklerine kadar sorumlu olacak.
    Niyet iyi olduğu zaman ve ona göre tepki verildiği zaman, bir şekilde beklentiden üstünde bir sonuç ortaya çıkacak.

    YanıtlaSil
  72. İnsan kınadığını yaşamadan ölmezmiş , hakkaten de öyle

    YanıtlaSil
  73. Bir işyerinde şikayet eden insanlar genellikle en bedelsiz insanlardır. Bir ailedeki çocuklardan en çok şikayet eden en bedelsiz olandır. Şikayet çözüm marifeti olmayan kişinin yaptığı bir şeydir. Bizler aslında hangi konularda şikayey ediyorsak orada çözüm hakkını kaybetmiş ve çözümü görememiş oluyoruz.

    YanıtlaSil
  74. Şikayete hic bu acidan bakmamistim,megerse pek üzerinde durmadigimiz bir kelime nelere gebeymis

    YanıtlaSil
  75. Bir insan olduğu konumda yetkisi yoksa onu alana kadar şikayet edip sızlanmak yerine daha iyisini ortaya koyup orada yönetici olabilmek için hakedişini arttırması gerekli. Biz ne kadar şikayetçi olup değiştirmeye kalkarsak finalde bizde değişmeye çalıştığımıza benzeriz..

    YanıtlaSil
  76. İnsan kişilerin konumunu başarılarını eleştirip abartmamali karşı tarafa kibirli davranıp empati yapmadan konuşmamalı.

    YanıtlaSil
  77. Şikayet etmek ve kınamak insanın kendine yapabileceği en büyük kötülük bu hayatta. Bumerang gibi döner dolaşır ve yine kendini vurur.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder